A jeles napok megünneplése nagyon fontos az óvodában, ezekhez fűződnek a heti témáink és szuper alkalmat adnak arra, hogy felelősségteljes, környezettudatos gyerekeket küldjünk az iskolába.
Május 10. a Madarak és Fák napja
Madarak
Fontos számomra ez a hét, sokat is készültem, úgy látom, hogy a gyerekek is nagyon élvezik a játékokat, így egy bejegyzésbe összegyűjtöttem mi az, amit mi csinálunk. Játékötletekkel, letölthető anyagokkal.
Mozgásos játékok
- párnákat szórtam szét a terembe, mindenkinek rá kellett egyre ülnie, ez volt a fészek. Majd, madárcsicsergő hangot raktam be. Ha nem szólt a madárhang, akkor keresni kellett egy fészket. Egy idő után a fészkek felkerültek az asztalra, székekre. Minden alkalommal, amikor megállítottam a zenét egy-egy érdekességet mondtam a madarakról, vagy kérdeztem.
Miért építik magasra a fészket? Miből készítik a fészküket? Tudtad, a gólya mindig visszatér a fészkéhez. A Kakukk más fészkébe rakja a tojásait. Stb. - Összekeveredtek a tojások: színes hullahopp karikákba színes kis labdákat teszek, összekeverve a színeket. A gyerekeknek megadott jelzésre a helyére kell tenniük a labdákat. Piros labda megy a piros karikába stb... A végén megszámoljuk, megnézzük, melyikből van a legtöbb.
- Békavadászat: egy jó hosszú kék anyagra lesz szükségünk, ezen a területen mozoghat a gólya. A békáknak át kell jutniuk a folyón, úgy hogy a gólya nem kapja el őket. Békaugrásban kell haladni. Az lesz az új gólya, akit nem kap el a régi!
- Egy furulyára lesz szükségünk a következő játékhoz. Gólyák legyenek a gyerekek (fél lábon állás) ha D és E hangok gyorsan váltakoznak. A és H hang lassabban váltakozzon, ekkor a gyerekek álljanak egy sorba, mint a galambok a villanydrótokon. G hang fújásakor csak szálljanak körbe a csoportba.
- Itt a tojás, hol a tojás? Egy labdát kinevezünk tojásnak. Egy gyermeknek el kell rejtenie az udvaron. A többieknek addig csukva van a szeme. (Alszanak) Ha a gyermek visszajön és azt mondja: Kár, kár, kár! Eltűnt a tojás! Akkor a többieknek azonnal útra kell kelni, hogy megkeressék az elveszett tojást. Aki megtalálta, az rejtheti el.
Matekos játékok
- Téri irányok gyakorlása, helyhatározók: egy A/2-es papírra festettem egy egyszerű képet .(folyó, fenyő, tölgyfa, virágok, bokrok, felhők) Egy gyermeknek el kell helyeznie a madarat a képen, egy másiknak pontosan meg kell határoznia hogy hol van. Pl. A fenyő tetején. A fa mögött a virágon. A kép jobb oldalán a folyóban.
- Csipegetős játék: gólyacsőrt hajtogattam, majd a gyerekek építettek dupló segítségével egy kis tavat. Ebbe tettünk papírgalacsinokat, kukoricát, gombokat. A gyerekek ügyesen kiszedegették. Voltak, akik a zöld galacsinokat (békákat) , voltak akik a kukoricaszemeket. A végén megszámoltuk őket, összemértük, kinek van több?
- Több, mint feladatlap. Ezen a feladatlapon nagyon egyszerű a feladat, a gyerekeknek össze kell számolni, hogy hány madár ül a dróton és azt a számot a négyzetbe kell írni. Kisebbek annyi pöttyöt raknak a négyzetbe, ahány madár. Ezután, színsorokat rajzolok elő a sor elejére. (pl, egy piros pötty, két kék, vagy egy sárga, egy zöld) Ez alapján kell kiszínezniük a madarakat. Akik nagyon ügyesek, maguktól találhatják ki, milyen szabály alapján színezik ki, hány színt használnak. (katt a képre a feladatlapért)
Kézműves ötletek
- Felnőtt színezőket nyomtattam, csupa aprólékos részlettel. Ezeket vízfestékkel festettük ki, rengeteg koncentrációt és figyelmet igényel, de az sem baj, ha esetleg kimennek a vonalból, mindenképp jól néz ki a végeredmény.
- Egy madárka képét (madár színező) nyomtattam különböző helyekre egy A/4-es papíron. A gyerekeknek fantáziájuk szerint kell megalkotni a környezetet. A kertben csipeget? A fán ül? Esetleg a mezőn van a barátaival? Ez mind a gyerekekre van bízva.
Környezeti nevelés:
- Milyen lassan esik le a madártoll? Próbáljunk ki más tárgyakat is különböző magasságról elengedni.
- Ki tudja messzebb fújni a tollat?
- Képek különböző madarakról, figyeljük meg őket. Milyen a csőrük, mekkorák, milyen a fészkük (pl. fecske-gólya)? Válasszunk ki 5 madarat, tegyük a képüket sorba. A gyerekek csukják be a szemüket, majd mi vegyünk el egyet. Ki kell találni, melyik hiányzik.
- Ha van rá lehetőségünk, vizsgáljuk meg a fürj, tyúk és strucc tojást.
+ Extra
Angolos oviban dolgozom, ezért megosztom azt a két dalt is, amit a héthez kapcsolódva tanultunk: